Saturday, May 30, 2009

Jangan Pandang Sebelah Mata....


Salam....

Disaat aku menulis post ini aku mungkin dalam keadaan yg sedikit marah dan juga kurang stabil emosi bukan apa cuma aku kurang puas hati dengan manusia yang selalu memikirkan mereka adalah yang paling bagus dan terbaik tiada orang boleh melebihi dan merasakan diri mereka adalah betul.....Jadi aku tergerak hati nk tulis pasal ini......

Aku bukannya nk emosi sngt tp aku agak terasa hati la dengan seorang ni....dia terasa dia bagus sngt dalam ilmu agama memang la aku akui mungkin muka aku ni nampak macam penyangak sket tp jangan pandang sebelah mata la...ilmu bukan terletak pada rupa paras ia terletak pada akal fikiran...jgn ingat engkau baru je belajar agama walhal sebelum bercakap cuba selidiki latar belakang dah cuba2 tune dulu jangan men hembus ja ckp benda yg dia xbpa yakin dan tahu...Jangan la ingat aku ni xtau pasal agama la aku penah belajar n berguru Ustaz dan Sheikh2 yg terkemuka dari f1-f3 di Maahad Mahmud a.k.a MMAS(mungkin korg xbpa knal tp cuba cari kt tnet insyallah akan jumpa), so kalau boleh xtau baik diam dan balik rujuk kitab or tanya orang yg lebih mengetahui jangan dok men buat fatwa sendri bahaya ia boleh memesongkan aqidah seseorang....Bahaya tau kalau bab tauhid n aqidah ni kita xbleh men2 kna belajar n faham btol baru boleh beri pendapat....sedang tok2 guru pun dia xkan keluar dari mulut dia kalau dia xconfirm benda 2 ni ada hamba allah 2 boleh ja men ckap...aku malas nk nk panjang cerita tp tolong watchout ur mouth n think b4 talk kalau bab agama ni...


Ilmu aku tidaklah setinggi mana tp kalau benda2 yg asas jangan la dok gelembong aku sngt...aku dah faham benar...senang aku cakap kalau kita xtau yg basic xpayah nk pikir benda2 yg lagi rumit ia akan merunsing dan memesongkan...Ingat bahawa ilmu yg disampaikan yang baik akan dapat pahala tp kalau ilmu 2 ilmu jahat dan tidak manfaat maka berdosa la seumur idup orang yg ngajarnya....
Islam terdirinyi dari rukun islam yang 5 perkara:
  1. Mengucap dua kalimah syahadah dan menerima bahawa Tuhan (Allah) itu tunggal dan nabi Muhammad s.a.w itu rasulNya.
  2. Menunaikan solat lima waktu sehari semalam
  3. Membayar zakat - iaitu biasanya 2.5% jumlah simpanan untuk seorang kaya bekerja dalam perdagangan atau industri, dan 10% atau 20% hasilan tahunan untuk para petani. Wang atau hasilan ini dibahagikan di kalangan fakir miskin.
  4. Berpuasa pada bulan Ramadan.
  5. Mengerjakan Haji bagi mereka yang mampu.


Jadi cuba lah mendalami 5perkara ini terdahulu sebelum meneruskan berhujah-berhujah mengenai ilmu yg lebih tinggi....

7 comments:

'Cikgu Padi' said...

betol3...tapi if ilmu yg die sampaikan betol apa salahnye...seorg sahabat penah berguru dengan seorg kafir dan seekor anjing...itu la deligasi ilmu namanya...tapi bab2 agama ni mmg tak le ckp pe la...biase la tu bro,saba k...manusia mmg camtu,kalau saye pon pelah berkelakuan begitu maaf ye...

Jalak Lenteng said...

bnyak org bnyak ragam..aku sedar aku cmner...sbb tu aku x bercakap sal agama...unless aku btul2 pasti.

QaYYum MieJiFans said...

bagi situasi anda tidak mengapa sebab anda kerana anda tahu kemampuan diri sendiri dan tidak mebuat kepala dan memutar belit fakta....kawan2 mmg btol2 faham..bagus.

NORJUNILAILA AZHAR said...

yum..cmna nk pblis komen wizot owner pny permission?? ak tukaq..cari blek xjmpa..

alihanafiah said...

mulut orang kita xleh tutup yum..redha..

Sakti Arjuna said...

ko wat pekak je yum..

Unknown said...

siapa yang cuba memandang remeh pada ko ni yum? sabar yum..