Friday, May 15, 2009

Jangan Dibesar-besarkan Benda Yg Kecil...


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Arini aku xmau berceloteh panjang...aku nak terus kepada tajuk yg aku ingin kupaskan arini...aku rasa tajuk ini agak sedap sebab sejak kebelakangan ini benda2 seperti ini selalu berlaku tidak kira di mana jua anda berada...

Aku rasa tajuk aku ini simple je tp sebenarnya aku ada msg yg amat mendalami utk difahami oleh semua jadi kalau boleh bila dah baca cuba fikir2kan lah dari sudut yg positif aku xsuka kalau korang nak cari negatif untuk menjatuhkan tp untuk memperbaiki aku sngt mengalukan...

Sebenarnya,aku tidak berada suka orang jenis ingin memperbesarkan hal-hal yg kecil dan remeh-temeh ini walaupun aku tahu hal ini kalau xbendung menjadi lebih besar tp tidak la perlu diperbesarkan atau dihighlightkan kerana ia akan mengerohkan lagi keadaan semasa....Apa yg perlu di buat cuba cari jalan penyelesaian yg sempurna dan betul jgnlah cuba untuk mencari populariti atau cuba bermuka-muka disebabkan oleh hal yg kecil...Kalau boleh aku harap cuba cari jalan sepositif yg mungkin kerana pemikiran negatif yg merasok akan merosakkan sesuatu....disini aku ingin tekankan bab tanggungjawab n peribadi jikalau ini membesarkan hal itu cuba cermin diri anda sendiri patutkah anda berbuat demikian serta yg paling penting apakah tanggungjawab anda di muka bumi ini..apakah matlamat hidup saudari/saudari tiadakah motto utk diri sendiri dan juga perlukah kita perlu utk melaga-lagakan orang sedangkah anda sudah tahu itu adalah perbuatan salah...mengapa perlu anda memilih jalan yg salah dan juga tidak berhemah...negara dan dunia ini ada peraturan jadi kalau terasa ketidakpuasan hati perlu disalurkan kepada pihak yg bertanggungjawab dgn cara berhemah dan jaga kecewa kalau tidak diberi kerjasama mungkin kita ada altenatif lain sedangkan kita diberikan akal untuk berfikir dgn sebaiknya bukan untuk memusnah bangsa,agama,negara dan muka bumi ini....Aku merayu kepada sesiapa saja yg selalu melakukan benda2 ini tolong la muhasabah/cermindiri adakah anda layak utk berbuat demikian....Chow...

7 comments:

Mr Zakwan Johan said...

salam qayyum....
bile aku terbaca post hang ni, aku teringat diri aku waktu zaman gile2 remaja dulu....dulu2, aku memang panas baran ngan adik2 aku...kalau diorang wat salah sikit jek, aku baran kat diorang...xbole wat salah sikit...padahal mende tu aku bole je wat cool, wat rileks....tapi dulu darah muda...pantang salah sikit....skang aku nyesal...adik2 aku xberapa rapat sangat ngan aku....bile nak buat baik skang ni, rasa janggal....aku memang rasa bersalah gile...betul cakap ko....mende kecik xperlu diperbesarkan...rileks sudah.....

QaYYum MieJiFans said...

betol 2 papa...bukan apa smlm aku terbaca byk blog yg mengutarakan benda2 yg remeh temeh dan tidak sepatutnya...aku mcm benggang ja...lagi dalam dunia sekarang peminpin yg jahat lebih byk dari yg baik...

Jalak Lenteng said...

memang penting bende ni...kekadang dgn perbesarkan benda kecik bleh smpai jd teruk...gado ngan kawan rapat la...tp lagi sakit ati dgn jenis batu api...lgi teurk spesis ni...

Unknown said...

aku ada satu cadangan lagi. selain dari itu, cara terbaik adalah sabar.. sabar jela..

ArchePelaGo Q said...

mmg kita kna sabar byk2...

NORJUNILAILA AZHAR said...

qoyum..ak jmpak mmbe ag..klu xclp nama dia natasya asyikin..knai?

QaYYum MieJiFans said...

aku knal sngt tasya....