Tuesday, May 19, 2009

Pengurusan Lemah Bak....

Ajar kami menjadi orang yg Baik bukan menjadi hamba@Gurkha orang yang mencari Nama..Merperjudikan Diri orang lain Untuk Kesenangan Diri...

Assalamualaikum dan salam Sejahtera.... Hari ini adalah hari 1st aku xam....alhamdulilah berkat doa dan usaha aku dapat menjawab dengan baik tp xtau la btol ke x...janji dapat jawab...hehehe..tujuan aku post ni bukan nk describe pasal mcm exam ni....aku cuma nk komen pasal Pentadbiran Ujian yg diuruskan oleh Kolej aku ni...memang aku amat kecewa sekali...da lama aku geram tp aku malas nk komen apa pasal pengurusan dan pentadbiran tempat aku belajar aku sabar je byk2 dan layankan aje....

Aku nak cerita kronologi untuk exam kali mmg serabut gila dan la nampak xorganize langsung sedangkan kita dalam bidang professional....Kononya nak lahirkan guru yg bagus dan perfect padahal sejak aku dok cni aku belajar bukan kelebihan tp aku nampak n belajar tentang kebodohan semua org terutamanya dari orang atas sampai la bawah....


Untuk kali aku rasa nak tulis pasal xam ja malas nk komen pasal lain nant la aku buat tajuk post lain....aku paling geram sehari sebelum xam boleh plak wat sambutan yg melibatkan semua org padahal nanti lpas exam byk masa lg blum cuti lg sempat xpun wat time cuti ni time2 orang nk exam ni kalut je dia nk wat smbutan mcm2..benggang r budak2 tambah kecian kt budak2 yg kna organize semua bnda yg dapat nama org atas..memang realiti kt cni mcm 2 yg penat2 wat keja student or pelajar yg bertungkus-lumus,penat,lelah bukan diberi elaun tambahan pun tp yg di atas dan pertengahan dapat nama...asek nak nma je penting sngt ka.???harapkan nama kt atas je wangi tp dapat di dalam busuk n barai wat pa...xdpt smpai objektif pun patut jaga kebajikan sket dan paling penting utamakan apa yg penting dulu...


exam ni kalau fail da kena repeat da malu plak kcian kt dak2 yg dok jauh kna dtg cni blk padahal xda masa nk study asek penuh ngn aktiviti yg inginkan nama...apakah itu adil??ok..cukup aku xpuas ati lg 1 bleh plak slip peperiksaan dpat sehari sebelum xam jadual pun dapat macam 2 juga..terkapai la budak2 dah la jadual mcm lahanat xbriefing yg tepat2 exam apa yg diambil oleh opsyen masing2 tidak kira luaran atau dalam yg paling kecian budak2 yg xcukup jam dapat slip lg lewat kalau xnk bg amik xam pun ckp je awal2 ni nk wat trick nk kna wat surat utk penjamin la padahal boleh wat awal lg so setiausaha peperiksaan buat pe selama ni tiap2 hari ada exam ka??aku mmg betol2 xpuas ati asek kata dak2 dapat elaun buta tp korg dpt gaji buta ka???yg xbest siap xbleh guna dewan tau la tp cuba organize elok2 ni guna kelas meja susun sendiri kna lekat sticker sendiri xksah sngt tp xda org pantau pun xda rasa x exam langsung hambar je.....pikir2 kan la konon nak lahirkan insan minda kelas pertama tp kami dilayan macam insan kelas ketiga kenapa perlu ada gap.....buat 1 perkara biar ikhlas xpayah cari nama kalau xbleh buat xpyh nk berlakon boleh buat nanti org len yg susah...chow

8 comments:

Unknown said...

kelemahan dalam pengurusan sebenarnya berlaku pada kami baru- baru ini dimana terdapat kursus yang diadakan pada saat-saat akhir.

aku hairan mengapa masalah pengurusan tidak pernah lancar? aku juga pernah amik tahu sedikit sebanyak dimana dalam pengurusan kalau seorang lambat buat kerja, habis semua proses pengurusan tu. betul ke?

janganlah lambat buat kerja. kalau dikata lembab nanti marah kan?? kan?? apa guna ada ISO tu.. huh

Jalak Lenteng said...

aku mmg dah lame bengang sampai x leh nk berkate2 dah...

Mr Zakwan Johan said...

biaselah tu yum.....
kes macam ni boleh la dipanggil karenah birokrasi.....
sesetengah tempat kerajaan (macam maktab) cakap tak amalkan kaerenah birokrasi tapi diorang tak sedar perkara2 yang diorang buat tu memang menyusahkan pihak lain.....
kita sebagai orang bawahan pulak yang kena tindas....

qayyum, aku harap nanti di masa hadapan apabila ko da jadi orang atasan, cubela hapuskan karenah birokrasi ni di tempat kerja ko......

QaYYum MieJiFans said...

Jgn risau insyallah saya akan jd org yg adil takot azab allah.

'Cikgu Padi' said...

best la ko tulis...suke aku baca...pape pn semua kejadian pasti ada hikmah dan kebaikan..renung2kan..stady la bro..gut luck exam

alihanafiah said...

like the wise saying says

baik jadikan tauladan,
buruk jadikan sempadan,

aku ada kawan nama shidan..dia best..dah nampak apa yg org len wat silap..kita jgn wat..

Azray said...

Uhhh,isu hangat neh!!
tapi setelah dikumpul2 semua kelemahan maktab yg aku pernah jadi mangsenye jugak,dah jadi macam sebati dahhh!! kirenye macam kalau dah jadi mangse,aku senyum je la...coz asyik alami bende yang sameee je! Bukan nak menuding jari...cube bayangkan,kalau kite ajak maktab main "fairplay",maktab nak x arr?
ok,kite xmenuding jari pade pengurusan pihak maktab,tp nnt kalau yang student fail ke, ade masalah ke, maktab jgn nak tuding2 jari pd students...mau?? =)

Jesseri said...

mak aiii...
makin lme makin teruk je pengurusan maktab... buat pe diberikan sijil ISO tp x sampai pn standardnye...
x paham aku....