Tuesday, March 24, 2009

Ada apa??

Salam kepada semua....

Hari aku berasa amat bangga kerana di lahirkan dalam bangsa Melayu yg beragama Islam biarpun mungkin ada ramai yg tidak suka dengannya dan tidak bersyukur dengan apa yg kita ada....

Aku hanyalah insan biasa yg menghuni bumi allah ini untuk sementara jadi aku ditumpangkan oleh allah untuk menjadi khalifah di bumi ini...Manusia adalah makhluk yg paling sempurna dan tidak dapat disangkalkan lagi tetapi manusia juga yg memusnahkan bumi ini dengan apa yg mereka lakukan...

Ayat- ayat di atas adalah mukhadimah sahaja dan mungkin berkaitan dengan topik yg aku ingin tulis....

Mengapa perlu agungkan barat?
Didalam dunia yg serba segi canggih ini kita telah leka dan lalai biawa arus permodenan yg terlampau..Lihatlah negra Malaysia sekarang ini,penuh dengan panca roba dan di serang anasir-anasir luar terutamanya dari negara barat...Aku memandang dari pelbagai sudut nampaknya ada Pro & Kontra di sini tp aku mengambil keputusan untuk mempertahankan asal usul aku...

Aku tidak berapa setuju dengan sesetengah org yg terlalu mengagungkan barat sehingga mengketepikan asal-usul mereka dan sudah tidak kenal jati diri mereka kerana terikutkan budaya barat@kuning yang sebenarnya telah menhanyutkan mereka...Mungkin ramai org berpendapat bahawa aku tidak berfikiran terbuka kerana tidak mengikut arus...aku juga mengikuti perkembangan arus semasa tapi tidak perlu kita terlalu obses sehingga semuakan hendak di ikut dengan gaya barat....

Di sini aku ingin tekankan beberapa perkara yg ternampak ketra budaya barat telah masuk ke dalam hidup rakyat Malaysia terutamanay bangsa Melayu kerana aku juga berbangsa Melayu..

1.Dari Segi Hiburan
Filem: mereka terlalu mengagungkan filem barat sehingga ada yg tidak langsung menyokong industri filem kita...memangla filem barat banyak yg best tp xperlulah untuk meminggirkan filem kita di wayang...contoh kalau hendak pergi tgk wyg hanya nk tgk filem mat saleh je kalau tgk filem malaysia rugikan duit baik beli cd..disini sudah berlaku pilih kasih...MMg benar filem luar berkualiti tp tidak filem kita tidak berkualiti.
Muzik:Ikon2 barat yg lebih diagungkan hingga sanggup berhabisan wang ringgit dan pelbagai cara digunakan untuk memenangi tiket percuma @dengan harga yg mahal hanya utk meyaksikan dan berjumpa dgn artis barat yg padahal kalau kita tgk xda la bgus mereka nyanyi lagu yg ditulis oleh komposer kenapa perlu minat mereka minatla komposer....nak kata suara sama ja dgn artis kita padahal ada artis kita yg lebih bgus dari meraka....kalau lahir dari realiti show kita pun ada realiti show tp kenapa kita tidak boleh menyokong industri muzik tanahair kita sedang kita sudah bertaraf antarabangsa...sehinggakan ada terlalu agungkan artis barat sehingga setiap saat,masa,detik asyik memuja nama mereka ja....(artikel akan disambung lagi)

No comments: