Tuesday, October 13, 2009

Dunia sudah terbalik menjadi kuno...

Apa yg kita tidak sedar lagi kalau pelbagai amaran dah diberikan oleh Tuhan yg Maha Kuasa ataupun tanda2 betol2 nyata berada di depan kita tetapi kita masih lagi mengejar dunia yg tidak pasti lagi..



Baru-baru ni aku ikut emak aku g meeting hal2 persatuan n then lpas abis meeting ada borak2..aku ada nk buat cerita sikit kt sini sebab aku rasa kurang berpuas hati dengan perbualan angin tinggi mereka mmg la status tinggi tp pemikiran xtinggi pun still kolot lagi...

Aku ada terdengar mereka berborak macam2 pasal travel ni aku pun minat travel gak mula2 aku layan kan dulu sebab mak aku ada gak kt c2 lpas aku tahu satu kebenaran aku dah terasa panas plak..



Orang-orang sekarang selalu mementingkan keseronokan dunia saja xfikir pun pasal dunia kekal yg satu...

Mereka 2 berbual asyik nk pergi melancong merata ke luar negara contohnya pergi sana-sini contohnya US,Europe,Aussie,China dan byk2 tempat yg popular n famous je la katakan asek cerita benda yg up2 bila aku tanya diorg secara berlapik dah pergi Makkah buat Haji xpun paling kurang umrah dan ziarah ke Makkah dan Madinah diorg cakap belum lagi dan nanti2 la nk pergi yg lain dulu...Aku bukan jeles disini tp realiti mereka mmg banyak duit so aku xkisah la duit diorg tp apa yg aku kisah diorg adalah org islam mmg dapat pahala pergi melancong tengok bumi ciptaan tuhan tp masalah disini menunaikan haji adalah rukan islam bg yg berkemampuan kalau xpergi haji umrah pun dah jatoh wajib bg diorg sebab terlebih mampu kowt...apa salahnya pergi umrah dulu dan lepas 2 nk pergi mana pergi la xda sapa larang pun..

Sesuai la juga post aku ini dah dekat orang2 nak pergi haji aku tgk orang tua2 kat kampung menabung dr dulu lagi untuk pergi haji sebab mereka tahu itu tanggungjawab sebagai seroang islam itu mmg niat sebenar mereka even org yg xda duit pun mesti ada keinginan nak pergi ke bumi yg barakoh itu..mereka belum pergi lagi mereka tidak tahu apa hikmah dan rezeki yg ada di sina sebabnya...aku pernah dengar terdengar ceramah seorang ustaz dia kata kita xkan pada kedana atau miskin kalau kita pergi ke ke tanah suci...

Aku pun berborak panjang ngn mak aku pasal ni tp mak aku tersenyum je sebab mak aku dah tau diorg 2 mcm mana so aku xksah sngt cuma aku rasa nak tulis gak benda ini bg kesedaran siket...manusia sekarang masih lagi mementing fardu kifayah dari fardu ain seperti aku mention kan pada post yg lepas diorang masih xsedar lagi aku pun bukan inisan sempurna tapi aku dah dapat membezakan yabg haq dab yang batil....chow

Kalau imbas balik orang dulu bertungkus-lumus untuk mengerjakan benda yg wajib ini xksah naik kpal arang pun jadi dapat smpai untuk melengkapkan islam yg ada namun manusia sekarang dah ada kemudahan,wang ringgit dan juga pentadbiran yg memudahkan tapi masih lagi belum sedar tentang semua itu..

1 comment:

Unknown said...

aku nak mintak tolong kat ko boleh? ko tolong SOUND masyarakat yang kaye tu, ko ckp kt die abes kedekut pun bayar RM1300 je kat tabung haji.. xkan tak mampu kot? nak enlist diri kita jemaah malaysia ni pun payah.. jangan sampai tak sempat.. BERANI ke nak mengadap balik dengan tak cukup lima rukun? nauzubillah..