Wednesday, April 29, 2009

Bangun semula...


Alhamdulilah setelah lama aku xupdate blog aku akhirnya dapat gak aku tulisan sedikit coretan...mesti kawan2 blog aku tertanya kenapa lama sngt aku menyepi....jawapannya kerana aku terlalu bz dengan pelajaran terutamanya subjek Pendidikan Luar yg sememangnya agak memcabar bg aku....aku malas nak kupas banyak2 sebab aku pasti ada di antara kawan aku yg akan tulis tentang PL ni so lebih aku tulis yg lain daripada diorg...hehehe...

Aku sebenarnya nak menulis nilai-nilai aku aku dapat semasa aktiviti di pulau....

1.Kerjasama antara kawan2 dan juga ahli group amat penting kerana masing-masing saling menerlukan dalam melakukan satu perkara kena ketepikan kepentingan diri jgn selfish.....

2.Hidup berdikari dan jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk melakukan sesuatu perkara untuk kita.kita kena sama-sama saling bantu membantu..

3.Jangan ada sifat "bossy" mengarahkan org macam itu macam ini tp xuat kerja n jgn ingat kita saja letih org lain pun keletihan sama juga.

4.Patuh pada arahan dan menghormati orang lain tidak kira siapa kita besar atau kecik,darjat or pangkat..

5.Ikut pada ketetapan masa dan juga jangan berlengahkan sesuatu masa kalau boleh selesaikan secepat mungkin kerja yg tertangguh jgn asek delay ja..

6.Jangan dok selalu perli or menganjing orang sangat kalau xpuas ati ckp direct je n outspoken je..dalam erti kata lain berdepan dan tegur secara berhemah..

7.Sesekali jangan curi tulang kerana ia akan menyusahkan org lain sebab masing-masing ada tanggungjawab so kalau kita lari darinya org lain yg kena tanggung plak...

8.Jangan jd terlalu penakut atau berani..jadi average saja so xpayah lagak sombong or nak takut lebih2.rilek2 sudeh..

9.Jaga mulut sendiri jangan terlepas cakap atau tersilap cakap.asek tersasul ja..apa kess ni...sampaikan ada term2 baru yg wujud plak...hahaha

10.Ni aku rasa yg terakhir,cuba rasai derita kawan2 jgn asek tgk saja.kita lakukan aktiviti sama2 dapat mark sama so kerja pun lakukan sama2 jgn dok asek cekak pinggang ja org len buat keja smpai saket pinggng....Yg lebih menarik lagi nasihat aku kalau xda keja jgn dok wat kalut cuba cari apa keja yg boleh buat n pastikan bnda yg dibuat btol....

Renung2knlah wahai sahabatku...chow

3 comments:

Unknown said...

alhamdulillah.. banyak nilai yang telah anda pelajari disana..

teruskan usaha anda..

lepak di bilik aku jika ada kelapangan.. tq

(broadband dah ok?)

ArchePelaGo Q said...

thanks...broad blom ok..rasa kna format laptop blk...skrg kongsi2 jaa.

Sakti Arjuna said...

apa guna nilai yang dipelajari jika tidak diamalkan