Monday, April 19, 2010

Beringatlah..


Wahai umat manusia...

Arini nak jadi ustaz sekejap tapi aku timbul kesdaran sendiri dari dalam naluri ni sebab kalau fikirkan balik setiap kejadian mesti ada sebab dan musababnya.Masih kah kau ingat tsunami yg melanda kita?berapa ramai yg terkorban?googlelah sendiri utuk cari info...cuba ingat kembali taufan yang melanda Filipina semua bukannya jauh pun dekat je sekeliling kita kan.

Kenapa masih ramai lagi manusia yg belum sedar bahawa dunia kita hanyalah sementara..aku tulis ni dalam kontaks seorang muslim.

Banyak sungguh kedahsyatan yg berlaku melawan kuasa tuhan iaitu Allah dan juga byk juga perlakuan yg mencabar agama macam mereka tiada agama.

Jadi aku nk sentuh sket bab aurat je ni benda simple ja dalam islam susah sngat ke nk tutup aurat bg laki2 or perempuan...kalau lelaki yg suka pakai seluar pendek 2 bawa2 la insaf pakai je seluar panjang bukan susah pun lagi plak nampak smart juga pakai seluar panjang ni.kalau perempuan plak bawa2 la pkai tudung n baju yg proper n longgar supaya tidak menampakkan susuk tubuh badan..bukan apa skrg ni xkn lagi kita tidak perasaan dengan amaran Allah Taala dengan menghantar bencana so takat benda asas menjaga aurat adalah keutamaan dahulu sebelum pergi ke bab lain.bukan apa cuma aku rasa geram kadang2 macam trend je nk buka tutup aurat sesuka hati je terutamnya kaum wanita@perempuan.

Dalil-dalil tentang Aurat Wanita

Batasan aurat wanita
Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,

Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].

2 comments:

Unknown said...

benarlah apa yang dinukilkan.. sayangnya tidak apa yang dilihat.. makin hari makin maju bidang fesyen, dengan menjimatkan kain..

Hotto said...

huhuh...peringatan pd diriku juga niii ..tq2..