Thursday, June 11, 2009

Apa guna kebendaan dan bersifat materialistik.....


Assalamualaikum dan Salam sejahtera.....

Dikala ini aku merasakan diri aku ini amat kerdil di sisi dan juga aku akan sentiasa tunduk dan patuh pada perintah-Nya......

Topik kali aku mmg da lama nk tulis tp ketandusan idea dan kesuntukkan masa.Jadi kali ini aku nk kupaskan la sedikit tentang sifat kebendaan dan kepunyaan ini...Dewasa kala ini,aku merasa banyak remaja,orang muda dan ada kala org tua juga diserang sifat materialistik ini @kebendaan...Sifat ini adalah sifat yg suka pada benda( aku xyakin rujuk sendri kamus)...

Sifat ini mmg betol2 bahaya la kalau ia terlampau ekstrem menular di kalangan masyarakat sosial terutamanya pada pelajar sekolah,ipt or yg bergelar student(aku mention kt cni student sbb aku byk bergaul dgn golongan ini so aku highlightkan la).....

Bukan apa aku rsa kekdg ramai org hidup dalam kepalsuan dgn kebendaan dan juga status yg ada ni..contohnya kalau kita berkawan bukan la kita ikhlas sngt tp kita tgk kawan2 pakai BMW M3,rumah dia besar or mungkin dia anak org besar so disini mana lahirnya ikhlas dan sifat kebendaan itu amat menebal sehingga ada org yg menolak untk berkawan dgn org yg kurang berada,tidak sama status dan juga tidak bergaul lngsng dgn mereka..apakah salah mereka....mungkin mereka xbleh masuk kowt?Sembang semua nk Up2 n siap kekdg nganjing or mengherdik membe2 yg kurg mampu ni....xperlu la aku rasa kita buat macam ini mereka pun manusia juga...

Aku rasa ada baik kita buang sifat kebendaan ini,mmg realitinya sapa xsuka benda tp xperlu la kowt smpai nk terlampau sngt hnggakan telah menjejaskan sesuatu perhubungan yg telah lama dibina....Trend skrg lg la suka sngt kwn ngn celebrity dan org popular or smpaikan ada yg snggup tinggalkan kawan2 semata-mata benda ini...ala korg mesti ingat antara celebrity n kawan2 kita yg mna kita knal dulu...Hidup ni Allah kurnia semua org sama sahaja jd usaha dia saja dan juga rezeki yg mengubah takdirnya jadi kepada perlu kita bersifat kebendaan yg melampau...Jika kita ingin kita boleh dptkan benda itu dgn hasil usaha sendiri tanpa menumpang pada org lain sehingga smpai melahirkan rasa jelik org terhadap kita...

Sampai sini saja celotih aku,aku bukanlah sempurna sebab 2 lah aku mahu ingatkan kawan2 aku supaya jgn dibuai mimpi2 indah di siang hari sebab ramai dah penyakit ni berjangkit macam H1N1 bahkan lagi teruk.....things is nothng...chiow...

9 comments:

'Cikgu Padi' said...

betol3..harta dunia tidak kemana, harta akhirat kekal selamanya...

deeyah said...

akak rase kan Qayyum... Kadang2 orang yg mengejar kebendaan ni sebenarnyer dia lah org yg paling rugi sekali... Sbb sume kawan2 yg dia dpat pun xjujur ngan dia... They live among 'unreal' friends and society... Hidup lah the way we are.. Xde ape yg kurang pun jadi orang yg besederhana.. Kawan pakai BMW ke, Merc ke, Mini Cooper ker... Kalo dia ajak tumpang kita naik.. Tapi kalo kita dh naik, kita yg berlagak lebih apa kes??? Kekayaan tu datang kerana Allah.. Sekali dia ragut, kita bley jatuh terjelepuk xde pape... One question come to my mind... Bg org yg berkawan dgn memandang kebendaan, keglamoran, kemahsyuran ni... apakah one day.. kalo kawan2 dia tu dh hilang all the wealth, fame and name.. They won't be someone yg dipanggil friends anymore????

Nurul Husna said...

betol sangat,,saya setuju

Jalak Lenteng said...

biarkan mereka itu terjun dengan labu2nya....

Anonymous said...

yes..kalo tgk kat drama2 pn..setiap drama melayu cnfrm ada elemen materialistik + dengki mendengki nih =)

QaYYum MieJiFans said...

mmg betul 2 manusia lebih mengejar kekayaan dunia dr kekayaan akhirat tanpa menyedari hakikat sebenarnya kita sebnarnya menumpangsementara di bumi ini....

alihanafiah said...

mereka itu sudah dijangkiti penyakit 'wahan' iaitu cinta akan dunia..renungan utk saya dan kawan2 semua..

Sakti Arjuna said...

tengoklah saya..cintakan ilmu..hahaha...tapi saya sayang qayyum...huhuhu

Jalak Lenteng said...

tapi org tamak sealu untung..ye la..biler die tamak die dapat lebih...hahha



herptic