Wednesday, May 4, 2011

Makan jangan sebarang makan..













Salam..


Post kali ni bunyi bab makan..sapa yang xsuka makan betul x?hehehe....tambah2 plak dapat makan free....

Cuma sekarang ni makan jangan sebarang makan kena tengok betul2 samada makanan halal dan menyakinkan untuk di makan...

Kebersihan juga kena tengok kalau masak sendiri amalkan ulang-kali mencuci contohnya beras dan sayur bahaya kalau keracunan...

Sekarang nak kupas sket bab makan di luar kalau bab masak sendiri xpa kita dah tau tahap kebersihan dan juga apa yang di masak oleh kita tiada keraguan dan yakin untuk di makan..

Kalau kita tengok sekarang negara kita diserang fenomena lambakan kedai mamak dan juga kedai makan thai@tomyam yang rata2 mereka adalah rakyat asing yang mencari makan di negara kita .Banyak juga gerai2 yang disebutkan di atas tidak mengamalkan kebersihan dan timbul unsur keraguan terhadap makanan di kedai mereka.

Seterusnya bab ghaib dan alam yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar dah banyak cerita aku dengar kalau kedai tomyam yang rata2 penguasaha thai dan india mereka datang ke negara kita bukan dengan tangan kosong tp penuh ilmu di dada ada yang baik dan juga ada yang buruk...

Faktor pemakanan merupakan salah satu faktor terpenting dalam membentuk insan tetapi kalau di cemari dengan benda yang kotor dari segi zahir dan batin memang bahaya.

Ingatan kepada semua makan jangan lupa baca bismillah 3x dan tiup pada makanan yakin pada Allah barulah kita menjamah makanan.

No comments: